Friday, September 01, 2006

webangst

Ik ben een beetje bang aan het worden van het internet. Maar dat zal maar tijdelijk zijn, denk ik.

Steeds vaker word ik geconfronteerd met de macht van het wereldwijde web. Niet alleen de macht, maar ook de oncontroleerbaarheid.

Een van die dingen die me bedreigen, heet 'Google'. Het voorval met SM, de zanger van de u wel bekende groep Monza, deed me al even denken (google maar eens z'n naam en kijk maar naar het vijfde resultaat). De tekst van het desbetreffende bericht was luchtig en met een knipoog. Een mens met minder goede bedoelingen kan het wel gemener aanpakken. Zet maar eens '... is een oplichter', '... doet het met ...', '... z'n adem stinkt', ... in uw blog en misschien staat het wat later al bovenaan in google als je '...' zoekt. Leg dat maar uit aan z'n werkgever, madam, ...

Ook het gebruik van valsche namen op het net is zo bizar. Ik doe er jammergenoeg zelf aan mee (Iwish/jonbonmich - 't wordt tijd dat ik eens iets kies).

Je draagt op het net helemaal de verantwoordelijkheid voor je geschriften. Je wordt dus niet tegen jezelf beschermd. Ik vind het steeds vreemd als sommige van de bekendere bloggers interne professionele keuken op het net gooien. Ok, het overgrote deel van je leven bestaat dan misschien uit 'arbeiten' en daar niet over vertellen maakt de blog minder boeiend (zoals hier - mea culpa). Een mens moet toch beseffen dat iedereen kan lezen wat je schrijft en men komt er sneller op terecht dan je denkt. Dat van tien keer je tong draaien alvorens geldt hier toch ook, niet?

Aangezien ik niet wil posten over de job en over zaken die met de job te maken hebben en ik in m'n vrije tijd daar ook nog eens durf over te lezen, wordt m'n blog minder boeiend. Ik weet het. Maar het leven daarentegen ...

Ik kan nog wat nieuwe hobbies zoeken of een andere job. Dan kan ik meer posten. Kpijst niet.

En toen scheen de zon en waren we weer blij.

4 Comments:

At 4:37 AM, Anonymous Anonymous said...

het is natuurlijk wel zo dat we allemaal intelligente wezens zijn die niet gisteren geboren werden, dus de pipoos die iets op hun blog gooien en er daarna vodden mee krijgen, verdienen dat volledig.

Volledig.

hetzelfde geldt voor pipoos die interviews geven.
voor mensen die stukken grond kopen op vochtige grond.
voor rokers die daarna klagen dat ze kanker kregen.

 
At 6:41 AM, Anonymous Anonymous said...

Damn, als ik nu op google zoek naar SM, kom ik op jouw blog terecht en lees ik een post over Stijn Meuris. Wat een teleurstelling...

 
At 2:06 AM, Blogger baronneke said...

Ik vond eerlijk gezegd je blog over GVR (de geile, verschrikkelijke rampetamper) er ook zwaar over. Toch inderdaad beter eventjes nadenken vooraleer je zulke risicovolle blogs de wereld instuurt. ;-)

 
At 2:10 AM, Anonymous Anonymous said...

het is een interessant debat en naar het schijnt zijn er al rechtzaken geweest van mensen die afgewezen zijn voor een job gebaseerd op google hits van hun naam. Dat je verantwoordelijk bent voor je eigen geschriften is nogal wiedes, maar wat met vermeldingen op andere sites?

jij hebt wat dat betreft niet veel te vrezen denk ik want jij bent een lieve teddybeer!

 

Post a Comment

<< Home